Olen törmännyt joskus tutkimukseen, jossa todettiin, ettei kiinteiden aloittaminen vaikuta vauvan yöhereläilyihin. (Muistaisiko joku, mistä tämän tutkimuksen löytää?)

Ai ei vaikuta vai? Meillä täysimetyksellä 8h yöunia nukkunut vauva on alkanut syömään kiinteääkin ruokaa, ja heräilee öisin vähintäänkin jatkuvasti. Viime yönä ei sormet kyenneet laskemaan, kuinka monta kertaa pikkuinen äänteli minut hereille.

Ehkä tutkimus paneutui vain siihen, voiko erilaisen ruoan antaminen parantaa yöunia, ei siihen puoleen, että voisiko unet muuttua huonommiksi.

Minkä ikäisenä lapset alkavat nähdä painajaisia? Muutamaa vauvan heräämistä olen epäillyt painajaiseen heräämiseksi. Silloin yleensä ei minun sylikään rauhoita, eikä tissi tai mikään muu, ainoastaan isi tuo riittävää turvaa. Tämäkös sitten hivelee äitin itsetuntoa. Mutta isin poika mikä isin poika, onhan minulla tuolla tuo äitin poika, joka tänäänkin pyysi päästä minun ja seinän väliin nukkumaan, ettei vain isi nappaa häntä.