Kyllä se tosiaan näyttää olevan totta, että oikein väsyneenä nukkuu rauhattomammin. Viime yöt olen nähnyt unia ja heräillyt välillä. Heräänhän minä oikeastaan joka yö, mutta yleensä katson kelloa ja jatkan unia (hmm olisikohan tuo kello minun siirtymä objektini).

Yliväsyneistä puheen ollen, pojat jätti sitten taas tänäänkin päibäunet vähiin. Puoli tuntia sai Oula nukuttua, Iivari vähän pitempään. Ja ilta ei mennytkään minun suunnittelemalla aikataululla, sillä Oula saapui juuri kotiin kävelyltä kesävieraidemme kanssa. Kello on noin yhdeksän. Ja aamulla heräsimme kello kuusi.

Luin lahjonnasta keinona saada lapsi nukkumaan läpi yön herättämättä vanhempiaan. Läinnä toiminee yöimetysten lopettamiseen. Ennen olen suhtautunut lahjontaan hyvin epäilevästi. Mutta tulin nyt vakuuttuneeksi, että se voisi toimia ihan hyvin, eikä siitä jääkään loputonta lahjomisen tarvetta. Kun rutiini on muutettu, voi lahjoista luopua. Toki se voi tarvita oman vieroittamisensa sekin, mutta ehkä se käy helpommin kuitenkin. Sitä paitsi, idea tavara lahjoista on ehkä parempi, kuin meillä kaikesta epäluuloista huolimatta käytetty  suklaa ja sipsit (ei nukkumiseen).